Biografie
Sopraan Arleen van Wijland behaalde in 2001 haar diploma klassiek solozang aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag waar zij werd gecoacht door Maria Acda. Ze volgde lessen en masterclasses bij Diane Forlano, Barbara Pearson, Lucienne Bouwman, Meinard Kraak en Caroline Stam. Momenteel wordt ze gecoacht door de zangpedagoog Mariette Witteveen.
Arleen zingt sinds 2001 in professionele koren en ensembles en wordt regelmatig als soliste gevraagd in het Oratoriumvak bij verschillende gezelschappen.
Zo was zij als soliste o.a. te horen in de solocantate Weichet nur betrübte Schatten van Bach onder leiding van Gijs Leenaars, en in The Company of Heaven van Britten, de Messiah van Handel en het Requiem van Fauré onder leiding van José Doodkorte. Meerdere keren trad ze op als soliste in samenwerking met het Concertgebouw Kamerorkest en het Holland Symfonie Orkest, onder andere met het Dixit Dominus van Handel en het Stabat Mater van Pergolesi. Ook soleerde ze met The Bach Choir of the Netherlands in o.a. de Matthäus Passion van Bach en het Requiem van Mozart en met het Toonkunstkoor Hilversum zong ze o.a. The Armed Man (a mass for peace) van Jenkins en met het Nieuwegeins Kamerkoor het Magnificat van Rutter.
“It is not enough
to just play the notes,
or sing the words.
You have to feel the music.
Because if you don’t feel it…
How can anyone else?”
Arleen treedt regelmatig op in kleiner ensemble-verband. Ze maakt deel uit van het Bernini ensemble: sopraan, mezzosopraan, (kist-)orgel en cello, waarmee ze regelmatig kamermuziekconcerten geeft. Ook trad ze op met het Hemony ensemble. Met dit ensemble voor renaissancemuziek onder leiding van Simon Groot nam ze een CD op; ‘Daar wordt aan de deur geklopt’ met werken van o.a. Guillame Dufay, Jacob Clemens non Papa, Joannes Tollius en Jan Pietersz. Sweelinck. Arleen maakt verder deel uit van het Bachkoor Holland en het koor van de Nationale Reisopera en werkt met dirigenten als Roy Goodman, Jan Willem de Vriend en Gijs Leenaars.